Lillesand Alders- og Sjømannshjem

Lillesand Alders- og Sjømannshjem er en del av Lillesand kommunes Omsorg Sentrum, som er den største enheten i sektoren helse og kultur. Omsorg Sentrum består av avdeling for Lillesand bo- og aktivitetssenter, avdeling for hjemmetjeneste og rehabilitering, og Lillesand Alders- og sjømannshjem. Sistnevnte er en mindre del av Omsorg Sentrum og som navnet tilsier har de spesielt fokus på beboere som har hatt sjøen som sitt hjem og sitt virke på en eller annen måte.

Plassering

Lillesand Alders- og Sjømannshjem ligger fantastisk plassert midt i byen, og med korte avstander til butikker, rådhus, bank og andre fasiliteter. Det er heller ikke spesielt langt å ta en liten spasertur nedover de idylliske smågatene i Lillesand og ned mot sjøen og Lillesand By- og Sjøfartsmuseum, hvor også Lillesand Sjømannsforening holder til og hvor også flere av Lillesand Alders- og Sjømannshjems beboere er medlemmer. Dette gjør det svært enkelt for beboerne å komme seg ut og holde seg i aktivitet både mentalt og fysisk.

Omsorg Sentrum

Omsorg Sentrum er en stor enhet i Lillesand kommune og er en av kommunens tre omsorgsenheter. Enheten har ansvar for alt fra dag- og nattilbud til fysioterapi, hjemmesykepleie, kort- og langtidsopphold, rehabilitering, transport av eldre og funksjonshemmede, omsorgsboliger og psykisk helse. Å ha svært mange tjenester sentralisert i byen på denne måten gjør det lettere for brukere å forholde seg til tjenestene de har behov for, uten å måtte reise over store avstander eller finne frem i ukjente områder. Dette oppfordrer også til bedre kommunikasjon mellom instansene, slik at brukerne kan få et mer helhetlig og gjennomtenkt tilbud, skreddersydd etter deres behov.

Omsorgssentrene er viktige arbeidsgivere både for ufaglærte og erfarne omsorgsarbeidere. Hvert år får et par heldige ungdommer sommerjobb ved Omsorg Sentrum og har som sin hovedgesjeft å sørge for at så mange beboere som mulig får være med ut i det fine sommerværet. De tar også inn lærlinger fra videregående hvert år og støtter opp om disse hele veien til fagbrev som omsorgsarbeider. Omsorg Sentrum er en stor og viktig arbeidsgiver i Lillesand, som gir mennesker i alle aldre muligheten til å møtes og jobbe sammen på kryss av samfunnslag og kultur.

Aktiviteter

Både hos Lillesand bo- og aktivitetssenter og Lillesand Alders- og Sjømannshjem er det duket for aktiviteter gjennom hele året. Både ansatte, beboere og gjester kan kose seg med underholdning i form av musikk, dans og forestillinger, julemesse, høstfest, bankfest, utflukter og spill i foajeen. Med seg på laget har de også engasjerte og flinke kokker som disker opp med de deiligste retter både til hverdags og fest, noe som gjør at gode tradisjoner holdes i hevd, slik som rekeaften, julesuppe, julemiddag og hjemmebrygget øl, setter en ekstra spiss på gode dager.

Hagen

Det er ikke bare innendørsaktiviteter og sprell som preger livet ved Omsorg Sentrum. Beboere og ansatte har også tilgang til en større hage som er tilknyttet til omsorgssenteret. Denne brukes ikke bare til rekreasjon og blomster, men blir også brukt flittig av kjøkkenet når sesongens varer er tilgjengelig, slik som rabarbra, rips og jordbær. På denne måten oppfordrer Omsorg Sentrum til å bruke av de ressursene som er tilgjengelig, og kan vanskelig finne mer kortreist mat.