Bacalaofestival

Hvert år i midten av juli kan man kjenne lukten av tomat, fisk, urter og potet sive gjennom gatene i vakre Brevik ved Porsgrunn i Telemark. Det er den årlige bacalaofestivalen som går av stabelen, og her er det driftige mennesker i Brevik og Omegn Sjømandsforening som står bak. Fisk har alltid vært en utrolig viktig eksportvare for Norge, og det er heller ikke tilfeldig eller uten grunn at det er nettopp Brevik som er stedet. Byen har nemlig vært et viktig knutepunkt og utfartshavn for handelsskip fra Sør-Norge, og har huset mange nasjonale og internasjonale seilfarere i sin tid.

Brevik

Brevik er en liten by ved Langesundsfjorden i Porsgrunn kommune. Opprinnelig var Brevik en egen kommune, men i 1964 ble denne slått sammen med Eidanger og Porsgrunn til Porsgrunn kommune, slik det fortsatt er i dag. Byen er et mekka for seilentusiaster, og kan skilte med et rykte som en av Norges best bevarte seilskutebyer.

Til tross for sin tilsynelatende beskjedne størrelse, så har Brevik vært historisk viktig for norsk skipstrafikk. Med sin strategiske plassering ytterst på Eidangerhalvøya var den et naturlig knutepunkt og en utskipningshavn for blant annet trelast og is. Byen hadde en periode også egen jernbane, men denne er nå revet. Allerede i 1689 fikk Brevik sitt eget postkontor, og dette var hovedpostkontor for hele Skiensfjorden. Mye av posten til Sør-Norge gikk gjennom nettopp Brevik, og på 1800-tallet var det kun en håndfull av de største byene i Norge som hadde høyere postomsetning.

Festivalen

I juli i 2016 kunne Brevik og Omegn Sjømandsforening invitere til en heidundrende bacalaofest for 21. året på rad. Her var selv værgudene blide og det skulle skinne strålende sol og fint vær over de godt over 50 frivillige som serverte over 15 000 besøkende. Mange av disse kom til vesle Brevik by med nettopp bacalaofestivalen som hovedmål og det var lett å merke at stemningen var høy.

Til tross for at serveringen ikke offisielt starter før klokken 11, så er festivalen ofte så populær at mange dukker opp allerede mellom 9 og 10 – det kan være liten tvil om at oppskriften faller i smak hos det ganske folk. Selve hovedretten, den deilige bacalaoen, blir solgt i en skala på svimlende fire-fem tonn!

Det er allikevel ikke bare bacalao som serveres i denne store festivalen, det serveres også drikke. Til 20-års jubileet i 2015 ble det også bydd på underholdning i form av Risør sjantikor og Pråm og Sill fra Langesund. Det er allikevel ikke musikk og underholdning, men fisk og tomat som står på hovedmenyen for mange, og det er tydelig at maten er så god at flere kun kommer med dette for øyet, kanskje med en god prat og en god latter på toppen av det hele.

Bacalao

Til tross for økende popularitet i Norge, så er bacalao opprinnelig en rett fra Portugal. Etter god handel med Baskerland i Spania kom det på begynnelsen av 1800-tallet noen fiskeoppkjøpere til Kristiansund, som etter sigende skal ha introdusert retten til Norge. Grunnet sitt opphav i Kristiansund er det fremdeles der, og i Møre og Romsdalregionen generelt, at klippfisk er aller mest utbredt, men det er stadig økende interesse i resten av landet også.

På 1900-tallet var bacalao ansett som god, norsk skipskost, med sine enkle ingredienser hovedsakelig bestående av en gryte av potet, løk, klippfisk, tomatpure, olivenolje og hermetisert paprika. I andre verdenskrig ble det også laget såkalt «krisebacalao», fordi klippfisk ble ansett som krisemat av mange nordmenn.

I dag nyter bacalao et langt bedre rykte enn under andre verdenskrig, og trekkes nok snarere frem til fest og festivaler enn som nødrasjoner. Det har også blitt betydelig enklere å få tak i klippfisk rundt om i landet, da dette før svært ofte var en lokal rett.