Foreningens Sjantikor: Hermanos

Hermanos er Lillesand sjømannsforenings sjantikor. Koret ble startet opp i 1994 av Thorbjørn S. Andersen stuert og mangeårig medlem i Lillesand Sjømannsforening, og Roald Hellenes, daværende formann, og med Andor Hansen som dirigent og korleder. Navnet kommer fra en skute som ble bygget i Glasgow det samme året som foreningen ble stiftet, og som i 1905 ble hentet til Lillesand. Hermanos betyr «brødre» på spansk, og som mange sjømenn sikkert vil bekrefte er dette på alle måter en treffende tittel.

Andor Hansen flyttet desverre fra Lillesand bare et år etter stiftelsen av koret, og deretter ble neste dirigent Hans Reiertsen. I dag blir koret ledet av Tor Flaa, den kjente musikeren, og det har omtrent 50 medlemmer. I 2008 vant Hermanos førstepremien i sjanti-festivalen i Praha.

Sjanti

En sjanti eller sjømannsvise var, og er, arbeidssanger på seilskuter. Enkelte mener at det er grunn til å tro at sjantier har eksistert så langt tilbake som på 1400-tallet, men det er ikke generell enighet om dette. I en tid før utstrakt bruk av klokker og andre tidtakingsinstrumenter var sang og rytme svært viktig for å utføre arbeid som roing og annet arbeid der jevn rytme var viktig ikke bare for eget arbeid, men også for sikkerheten og arbeidet til andre. Dette kan man fremdeles se i dag i kapproing med lag. Her vil en styrmann lede laget med jevne rop som forsikrer seg om at alle ror i takt og ikke krasjer i hverandre.

De fleste sjantiene på skip var såkalte «rop og svar» sanger. Her var det en sanger som ledet med forskjellig strofer, mens resten av mannskapet stemte i med refrenget eller svaret. Hele sangen var da et bytte mellom sjantisanger og kormannskapet. Sjantiene hadde også forskjellig tema eller rytme, avhengig av arbeidet som skulle gjøres. Var det hardt arbeid over kort tid eller utholdende arbeid over lang tid? Det var egne sanger for å pumpe ut vann og andre sanger for å hale tau. En generell «regel» ved sjanti var for eksempel at man helst skulle synge sanger om hjemreise og hjemlengsel når man faktisk var på vei hjemover, mens sanger om gleden ved å reise og å oppleve nye steder var best sunget på vei ut. Tidligere var sjantiviser forbeholdt livet på sjøen, men nå til dags har det blitt populært med egne sjantikor, slik som Hermanos, i flere land som Polen, Nederland, Tyskland og Norge.

Foreningen

Etter korets spede oppstart med 11 sjømannsstemmer i 1994 har koret nå vokst til et anstendig medlemstall på omtrent 50. Koret har blitt et kjent og kjært innslag i Lillesand og omegn, og er ikke fremmed for å reise for å opptre. Hermanos har som formål å fremme interessen for korsang i Lillesand generelt og Lillesand Sjømanssforening spesielt, men også å være en kulturfaktor i nærmiljøet samt spre trivsel og glede i lokalsamfunnet med konserter og arrangementer der korsang naturlig hører med. Koret er kjent for god trøkk og fantastiske opptredener. Under den unge, men stadig mer populære sjantifestivalen i Praha i 2008, tok koret velfortjent hjem den gjeve prisen som Nordens beste sjantikor.

Etter flere år med jevn popularitet og økende suksess ga Hermanos ut sin egen CD. I sann, internasjonal sjømannsstil synger koret like lett på norsk som det synger på engelsk, svensk og andre språk. Et fast akkompagnement til de stødige korstemmene er trekkspillet, som straks gir assosiasjoner til sjøliv og seiling, på en måte bare trekkspill kan. Koret er et fast og solid innslag i kulturlivet i Lillesand og blir stadig engasjert til både små og store sangoppdrag i lokalsamfunnet med sitt gode humør og fantastiske repertoar.